Sawadee!

29 december 2010 - Ko Tao, Thailand

Hey!

Hier een eerste berichtje van mij vanuit Thailand!

De vlucht naar Bangkok verliep goed. Door de sneeuw duurde het allemaal wel iets langer, want het vliegtuig moest vlak voor vertrek eerst nog sneeuwvrij gemaakt worden. Een uur later dan gepland vertrok ik dan echt richting de warmte! In het vliegtuig zat ik naast een vrouw die het ijskoud had. Ze trok gedurende de reis steeds meer kleding aan. Op een gegeven moment had ze naast een dikke trui, een warme winterjas aan met bontkraag, een sjaal, muts en handschoen :). Natuurlijk kon ik me niet inhouden en stelde ik de onvermijdelijke vraag: "Are you cold?" Ze antwoorde bevestigend :). Ik dacht "wat een weirdo, want het is hier bloedheet". Maar goed, even later toch een gesprekje gevoerd en bleek ze toch erg aardig te zijn, deze muzieklerares uit Bern. In het vliegtuig hadden ze ook aan Kerst gedacht. We kregen bij de thee een choco kerstmannetje. Lekker!! Rond 11.00 uur (Thaise tijd) kwam ik aan op de luchthaven van Bangkok. Jolijn was er al en stond achter de douane op mij te wachten. Samen hebben we de bus gepakt richting Koh San Road (backpackers walhalla van Bangkok). We vonden al gauw een hostel bij Soi Rambuttri (straat/wijk) vlak achter Koh San Road, waar het iets rustiger is. Vooral 's nachts is dit fijn, want anders heb je in bed nog steeds het gevoel dat je in de bar bent. Na het inchecken zijn we gaan lunchen en vervolgens gingen we langs diverse reisorganisaties voor treintickets naar het zuiden. Daar kwamen we erachter dat er al heel veel volgeboekt was. Eerst wilden we dit niet geloven, want Thaise mensen zeggen vaak dat iets vol is of niet meer mogelijk is terwijl het nog prima kan. Toch bleek dit wel te kloppen. Het is bijna Oud & Nieuw en dan gaan heel veel mensen naar de eilanden in het zuiden. Het betekende dat wij dus diezelfde avond nog met een bus moesten.... We hebben 1 uurtje in ons hostel geslapen en daarna de spullen weer gepakt. Rond 19.30 uur (plaatselijke tijd) zaten we in de bus. Ons was verteld dat we de volgende ochtend om 9.30 zouden aankomen op Ko Toa. Mmmm hier bleken de Thaise mensjes toch niet helemaal eerlijk te zijn geweest....... Van het ene verzamelpunt werden we naar het andere verzamelpunt gebracht, waar we weer konden overstappen in een andere bus, pick-up truck of boot. De bussen reden natuurlijk veel te hard en de boot was overvol. Maar ja, zo gaat het hier nou eenmaal.Wat me ook is opgevallen is dat Thaise mensen naast heel erg aardig enorm gestresst kunnen doen. In- en uitstappen, bagage pakken e.d. moet allemaal in een razendtempo (take up, take up - ipv get up ;), hurry, hurry!).  Om vervolgens anderhalf uur te wachten op het volgende transportmiddel. Uiteindelijk waren we er rond 15.30 uur. Tijd voor avondeten, ontbijt en lunch ineen!!
Inmiddels hebben we onze intrek genomen in een fijne bungalow op het strand. Een paar stappen en je staat met je voetjes in het water! Deze luxe hadden we wel verdiend na zo'n lange reis.
Gisteravond hebben we op het strand gegeten. Dat was echt geweldig! Overal fakkels en lampjes, standjes met verse vis en vuurdansers. Paradijs!
Vandaag hebben we een heerlijk relaxed dagje gehad. 's Ochtends lekker ontbeten aan het strand, toen geshopt en in de middag lekker op het strand gelegen en gezwommen. Morgen gaan we duiken! Vanochtend zijn we bij een duikschool langsgegaan en heb ik me aangemeld voor een refreshment dive ('s ochtends beginnen in het zwembad + korte theorie en daarna twee duiken). Heb er super veel zin in!

Inmiddels is het alweer tegen 19.00 uur en tijd om zo te douchen en daarna lekker te eten. Ik houd het daarom voor gezien. Hopelijk gaat alles goed met jullie! Alvast een geweldig Oud&Nieuw toegewenst. Jolijn en ik moeten nog even bedenken waar we het gaan vieren, maar in ieder geval op een strand. Tot blogs!!

Liefs Marieke

1. beppe en pake:
    Hallo Marieke,
    Bedankt voor de Reislogger met de uitgebreide reisbeschrijving. Heb je inmiddels het slaaptekort al ingehaald? We zien uit naar je volgend verslag en eventueel foto's. Ga maar lekker genieten. We wensen jou en Jolijn een goede jaarwisseling met de beste wensen voor het jaar 2011.
  2. marco dalmeijer:
    Hey Marieke,

Super leuk om te lezen! Enjoy en groetjes aan Jolijn.
  3. Klaske:
    He Riek,

En ik maar denken dat je na oud & nieuw pas ging vertrekken...
    Wat erg! Heb ik je helemaal geen goede reis kunnen wensen.
    Is het een mooi land, van wat je er tot nu toe van gezien hebt? Jikke zit op Koh Chang, zijn jullie nog van plan daar naar toe te gaan? Wij zijn thuis druk met schilderen maar het begint nu ergens op te lijken. Mirthe loopt inmiddels zo leuk om te zien.
    Ik wens jullie een gelukkig nieuwjaar daar in de warmte!
    Have fun!

Lfs. Sijp, Klas en Mirthe
  4. Othie:
    Eey Marieke!

Ben nu al jaloers! En dat al na je eerste blog. Dat wordt nog heel wat minuutjes knarsentanden voor de
    PC :) Nee hoor, you've earned it! Pas goed op jezelf and EnJoy.

Groetsies Jacob en Othie
  5. Svanna:
    Hee Riekemans,
    wat klinkt dit fijn, zeg (vooral het laatste deel, haha!).
    Heb wat gegoogled op Ko Tao... Wauw!!!
    Veel plezier daar!
    Succes met duiken. Ik hoop voor jullie dat de duikgebaren in het Thais hetzelfde betekenen(grapke).
    Fijne jaarwisseling. Veel liefs van mij!
  6. Joske van Essen:
    30 december 2010
    Te gek!! een hele reis al achter de rug, maar het klinkt superspannend :-) en dan nu op zo'n mooie plek!!! Heel veel plezier nog! dikke kus
  7. Ary:
    31 december 2010
    Riek!!

Klinkt allemaal fantastisch! En nu maar feesten met jullie donders op het strand! Heerlijk..
    Wij zitten hier op het werk lekker aan de wallies en wijntjes. Van werken komt vandaag dus niet zoveel meer denk ik.. :)
    Have fun met oudjaarsavond en we belleeeeee!!!
    Groetjes ook aan Jo.

Spass!!

xx Ary

PS: Het begint na zo'n week nu wel een beetje saai te worden op de IJselstraat..
  8. Rika:
    2 januari 2011
    Hoi Marieke, eerst nog de beste wensen voor 2011!
    Hoorde gisteren op de verjaardag van Pake Markus, dat je weer op reis bent en zo te lezen vermaken jullie je daar prima; oud en nieuw vieren op het strand! Hier dooit het weer dus voor de 11-stedentocht hoef je nog niet eerder terug te komen! Heel veel plezier en geniet ervan! Groetnis fan Eelke, Rika en Niels.
  9. Mevrouw Fok:
    15 mei 2011
    Ik heb je al bericht datik weer contact heb en geniet van je verhalen.kusjes E.Fok