Melbourne

28 oktober 2012 - Melbourne, Australië

Melbourne, zondag 28 oktober 2012, 22 graden Celsius

Hi there!

Hier een eerste berichtje van mij uit Australië. Vorige week donderdagochtend (voor jullie nog woensdagavond) kwam ik aan op Melbourne Airport. De vlucht naar Australië was soepel verlopen en ik had behoorlijk veel kunnen slapen, dus tijd om te stad in te duiken en de Nederlandse nacht gewoon over te slaan!

Met de Skybus was ik binnen een half uur in het centrum van Melbourne. De stad zag er zo op het eerste gezicht niet zo spectaculair uit. Ondanks de zon nog steeds grijs, met veel hoge gebouwen.
In de soepbar om de hoek van het station heb ik onder het genot van een couscous soepje mijn Lonely Planet maar eens opengeslagen. Waar zitten de hostels? Nadat ik er drie had gehighlight ging ik met mijn 13,6 kilootjes op de rug op pad. Het eerste hostel kon mij geen kamer garanderen en de mensen waren er ook niet zo aardig als de LP had doen vermoeden. Gelukkig mocht ik mijn backpack daar wel voor een paar uurtjes stallen, zodat ik iets mobieler op zoek kon naar een geschikte slaapplek.

Deze vond ik na een half uur lopen, het Nomads hostel. Ik werd vriendelijk ontvangen door een meisje uit Nederland dienhier stage loopt en uiteraard gelijk mijn accent herkende ;). In de Lonely Planet staat dit hostel omschreven als een geschikte plek voor de flashpacker, de hippe backpacker. In combinatie met een redelijk normale prijs, leek mij dit een hostel naar mijn hart.

Na het inchecken heb ik de gratis tram gepakt die een rondje door het centrum rijdt. Zo kon ik de stad alvast een beetje verkennen en tegelijkertijd mijn backpack ophalen bij het andere hostel. ’s Middags heb ik heerlijk geluncht bij een populaire Franse crêperie. De vakantie is begonnen!

Inmiddels ben ik alweer een aantal dagen in Melbourne. Morgenavond pak ik de bus naar Sydney.

Hieronder iets over deze stad en mijn belevenissen tot nu toe:

Melbourne; the city where you can have four seasons in one day….

Mijn eerste indruk bleek niet helemaal terecht. Ok, de gebouwen in Melbourne zijn dan niet geweldig mooi, maar wat is dit een gave stad! Het heeft een coole arty vibe, vergelijkbaar met Vancouver (voor degenen die daar eens zijn geweest) en het voelt ook behoorlijk Europees aan. De stad staat bekend om de goede koffie en daar word ik erg blij van! Waar ik ook blij van wordt zijn de mensen; aardig, relaxed en behulpzaam. Als vrouw heb je het hier goed J. Er is een overschot aan mannen, waardoor de kroegen er alles aan doen om de vrouwen naar binnen te lokken. Zo zat ik gisteravond de hele avond aan de gratis champagne. Niet slecht…

Oh ja, tot slot het weer. In ons koude kikkerlandje altijd een goed gesprekonderwerp, zo ook hier. Je kan beter niet naar de weerberichten kijken, want daar klopt toch niets van. Het kan ’s ochtends 25 graden zijn en ’s middags ineens regenen en afkoelen naar 12 graden en vervolgens weer warm worden. Het advies is dan ook; houd vooral geen rekening met het weer. Het is zoals het is. Een vrouw uit Melbourne, die ik ontmoette op de luchthaven van Singapore, zei heel treffend; “In Melbourne we can have four seasons in one day….”

Koala’s

Een dag nadat ik aankwam in Melbourne heb ik een tour gedaan die mij o.a. naar de koala’s bracht. Ik heb ze van dichtbij meegemaakt en zelfs even geknuffeld, waarna ik volledig naar eucalyptus rook. Koala betekent in de Aboriginal taal “no drink”, dit omdat Koala’s zelden drinken. Ze halen alles uit de eucalyptus bladeren die ze eten. Verder slapen ze zo’n 20 uur per dag. In de uren dat ze wakker zijn gaan ze op zoek naar een boom met nieuwe, verse bladeren en eten ze wat. De koala heeft net als een kangoeroe een buidel, echter zit de opening aan de onderkant. Dit komt omdat ze familie zijn van de wombats. Wombats hebben ook een buidel met de opening aan de onderkant. Voor hen is dit praktisch omdat ze tunnels graven en anders het zand in de buidel zouden krijgen. Baby koala’s kunnen, ondanks dat de opening aan de onderkant zit, wel in de buidel zitten. Wanneer ze melk drinken, zwelt de tepel en blijven ze goed in de buidel hangen J.

Omdat koala’s niet heel veel energie halen uit eucalytus bladeren en deze bladeren giftig zijn (waar ze overigens wel tegen kunnen) slapen ze veel. Ik zag op een bordje in het koala conservation centre staan: I’m not lazy, just saving energy. Wellicht ook te gebruiken als smoes na een avondje stappen J

Baby koala’s kunnen nog niet gelijk eucalyptus bladeren eten. Zij moeten eerst een bacterie ontwikkelen om tegen deze giftige bladeren te kunnen. Dit gebeurt na een aantal maanden. Ze eten dan, ja echt…, de poep van hun moeder. Vervolgens kunnen ze ook lekker bladeren eten.

Koala’s mogen buiten de parken en dierentuinen niet in het wild geaaid worden. Als mens kan je namelijk een veelvoorkomend virus van de ene naar de andere koala overbrengen.

Pinguïn Parade

Op vrijdag heb ik tevens een bezoek gebracht aan de Pinguïns Parade op Philip Island. Erg toeristisch, maar wel leuk om te zien. Rond acht uur ‘s avonds kwamen de eerste pinguïns het strand op waggelen, om te zien of de kust veilig was. Vervolgens waarschuwden ze hun “vriendjes” en kwamen ze met z’n tweeduizenden het water uit. Super cute!

(Helaas heb ik hier geen foto’s mogen maken…)

Great Ocean Road

Gisteren heb ik een dagtour gedaan langs de Great Ocean Road. Het weer viel helaas erg tegen; koud en regenachtig… maar wat was het mooi! De tour begon bij Torquay beach, het mekka voor surfers. Merken als Rip Curl  en Quicksilver zijn hier begonnen. De tour eindigde bij de wereldberoemde twelve appostles (rotssculpturen voor een indrukwekkend steile kust). Prachtig!

Aangezien ik gelijk na aankomst twee tours heb gedaan was het vandaag tijd voor een relax dagje. Eerst lekker uitgeslapen, boek gelezen en vervolgens een bezoek gebracht aan de Victoria Market. De eerste souvenirs zijn binnen!

Tot het volgende blog, waarschijnlijk vanuit Sydney of Byron Bay.

Liefs!

1. Ary:
    28 oktober 2012
    Riek! Wat relaxt allemaal! En ook al koala's geknuffeld..Nu nog die kangoeroe vinden! ;-)
    Veel plezier meis! Geniet lekker van de warmte want het is hier (ineens) al flink koud aan het worden.
    Liefs Ary
  2. Jo:
    28 oktober 2012
    Ha Ricooooo, super tof om je verhaal te lezen. De zin I’m not lazy, just saving energy vind ik er een om te onthouden, hihi!!! Genietse en ben erg benieuwd wat je natuurlijk van Sydney gaat vinden! Mocht je nog een kop koffie of een biertje met Marlien willen drinken, let me know dan koppel ik jullie even op FB aan elkaar! enjoy mate en spreek je nog wel xxx
  3. Laura:
    28 oktober 2012
    Lieve Riek wat mooi allemaal. Die fotos zijn echt adembenemend!! En die Koala, eh, is best een grote unit!
    Wat cool. met veel plezier gelezen. Goeie reis naar de Blonde city (ongetwijfeld daar wel mooi weer en dus meer jouw style ;))
    xxx
  4. Marlies:
    28 oktober 2012
    Wow wat klinkt dit allemaal heerlijk! Ben blij dat je het goed naar je zin hebt en benieuwd naar je verder reisverhalen!
    xx
  5. Carmen:
    28 oktober 2012
    Heej Riek! Wat leuk om te lezen dat je je goed vermaakt, het klinkt super! En prachtige foto's, wat groots allemaal!? Meid, geniet er lekker van en heel veel plezier en ik kop 'm d'r nog ff in... Het hoeft niet duur te zijn ;-) Liefs Carmen