Melbourne > Sydney > Byron Bay

8 november 2012 - Noosa (heads), Australië

Tijd voor een update! En deze schrijf ik in de bus van Byron Bay naar Noosa.
Time flies when you’re having fun, dus ik moet nu toch een beetje vaart maken wil ik eind deze maand in Darwin aankomen. Ik ben iets langer in Sydney gebleven, want wat is dat toch een gave stad! Daarna vier dagen gechilled in Byron Bay en daar had ik zo nog twee weken aan vast willen plakken. Seriously easy going there!

De komende anderhalve week staan o.a. Fraser Island en de Whitsundays op het programma. Maar voordat ik te ver vooruit denk eerst even terug in de tijd….

Melbourne Aquarium & Eureka Tower

Op mijn laatste dag in Melbourne heb ik gebruik gemaakt van twee vrijkaartjes die ik had gekregen i.v.m. de tours die ik eerder die week deed. Ik kon daarmee gratis naar het Melbourne Aquarium en de Eureka Tower. Voordat ik daar naartoe ging MOEST ik eerst een koffie drinken bij een van de beste koffie cafés in Melbourne; RMB. OMG zo goed! Melbourne staat zoals eerder gezegd bekend om de goede koffie, dus wat dat betreft zit je hier sowieso goed.

Vervolgens via de mini-cupcake winkel (mmmh delicious!!) naar het Melbourne Aquarium. Ik keek hier enorm naar uit en eenmaal binnen werden mijn verwachtingen overtroffen. Het eerste wat ik zag waren de pinguïns. Ik denk dat ik wel een kwartier voor het glas heb staan gluren naar die grappige beestjes. Daarna door naar de tropische vissen, zeesterren, zeepaardjes en kleine haaien. En als klapper het enorme aquarium met haaien en allemaal enorme vissen waarvan ik de naam niet weet, maar ze maakten in ieder geval indruk :). Toen ik onder het aquarium door wandelde werd het ineens donker boven mijn hoofd. Toen ik omhoog keek zag ik zo’n enorme platte unit met lange staart boven me zwemmen. G’day mate :)! Vervolgens heb ik nog vijf rondjes gelopen om de schildpad te vinden, want daar ben ik dol op. Eens gesnorkeld met een grote schildpad naast me en sindsdien verliefd. Ik ben ook verliefd op de olifant maar die zag ik niet zwemmen, dus voor dit verhaal irrelevant ;).

Na het Melbourne Aquarium ben ik naar de Eureka Tower gegaan. Deze 297 meter hoge toren gaf een fantastisch uitzicht over Melbourne en omgeving! Een goede afsluiter van mijn bezoek aan deze stad.

Sydney!

Waar zal ik eens beginnen…. Sydney heeft zoveel te bieden dat je aan een paar dagen niet genoeg hebt. Uiteraard heb ik The Opera House bezocht. Ontworpen door een Deense architect die zijn eigen ontwerp heiaas nooit zelf heeft mogen aanschouwen, vanwege een ruzie over o.a. de prijs van het gebouw. Ook al ken je het gebouw van de vele foto’s en tv beelden, het blijft toch geweldig om het live te aanschouwen. Dit in combinatie met de Harbour bridge maakt het plaatje compleet. Middels de door mij zo geliefde Free Tour ben ik veel te weten gekomen over de historie van Australië en Sydney. Gezien de grote van de stad en de historie zou je denken dat dit de hoofdstad moet zijn. Dit is echter niet het geval. Destijds kon men geen keuze maken tussen Sydney en Melbourne. Melbourne was in die tijd erg gegroeid door de beroemde Gold Rush. Doordat ze er echt niet uitkwamen hebben ze maar een stad gekozen die tussen Sydney en Melbourne in ligt; Canberra.

Wat ik ook echt de moeite waard vond was The Rocks (het gebied waar de eerste Europeanen aankwamen op 26 januari 1788) en de Botanical Gardens. Iets minder vond ik Darling Harbour. Een soort openlucht amusementspark. Voor mij té opgezet, al had ik nog wel een bezoek willen brengen aan het IMAX theater en het Hard Rock Café.

Uiteraard ben ik ook met de ferry naar Manly gegaan en heb ik de bus gepakt naar Bondi Beach. Daar heb ik de Bondi to Coogee clifftop walk gedaan. Werkelijk fantastisch! Op dat moment was er net een sculpture expositie gaande, een leuk extraatje. Ik heb een aantal Aussies gesproken die daar nog naar toe wilden en ik wist van tevoren van niks, dus toch leuk dat ik het heb meegepakt.

Blue Mountains

Ik had geen zin in een georganiseerde tour, dus besloot op eigen houtje richting de Blue Mountains te gaan. Dit bleek enorm eenvoudig te zijn. In Sydney heb ik de trein gepakt naar Katoomba en aldaar een bus naar Echo Point, het vertrekpunt van de wandelroutes en het eerste uitkijkpunt over de Three Sisters. De dichte eucalytusbomen in dit gebied geven de lucht een blauwe gloed, vandaar de naam Blue Mountains.

Ik was niet van plan om een lange wandeltocht te maken omdat ik alleen was, maar ik wilde die Giant Stairway (alleen voor gevorderde wandelaars....) wel proberen. Ik ben immers ook de Wayna Picchu, bij Machu Picchu, op- en afgekomen. Ik moet zeggen dat het met mijn gladde flatjes toch een behoorlijk uitdaging was :). Halverwege twijfelde ik of ik door moest gaan, want ik had ook geen kaart bij me. Op dat moment kwam ik een Engels meisje tegen die ook stond te twijfelen. Echter had zij wel een kaart bij zich. Zij twijfelde met name vanwege haar schoeisel…Havaianas :). We maakten een kort praatje en besloten er samen gewoon voor te gaan, Allemaal in het kader van “nu we er toch zijn…”. Het was geweldig! We hebben zoveel gezien en uiteindelijk de hele loop gedaan. Terug in Katoomba hebben we samen nog een fish en chips gegeten en toen gingen we ieder weer ons eigen weg. Dit maakt het reizen toch echt super mooi.

Byron Bay

Ik zal proberen iets korter van stof te zijn… want het is al een behoorlijk epistel aan het worden. Over Byron kan ik eigenlijk ook heel kort zijn; no worries, no hurries! Ik heb hier vooral genoten van de zon, de zee en het strand. Daarnaast heb ik nog een mooie wandeling gemaakt naar de vuurtoren en daar de zon met een prachtige rode gloed zien ondergaan. In het hostel was het wel even een challenge. Ik had een boeking gedaan voor een mixed dormroom, maar uiteindelijk bleek ik de enige vrouw te zijn te midden van 7 jonge Engelse honden. Zij sliepen met name overdag en ’s avonds was het party time! Ze verontschuldigden zich al op voorhand voor de overlast :). Overal lagen kleren en de geur die ze meebrachten uit de kroeg was vies zurig. Het doel was vooral om mij een avond dronken te krijgen, maar ik had al andere vrienden gemaakt dus dat feest ging niet door haha. Ach, verder waren het aardige jongens en ze hielden wel wat rekening met me. Ik dacht in eerste instantie dat er nog een meisje in de kamer was omdat ik een haarföhn en een stijltang had zien liggen. Echter bleek dit van één van de boys te zijn… Ongelofelijk maar waar!

Tot slot, een aantal (voor mij nieuwe) woorden...

Tassie > Afkorting voor Tasmanië. Ik heb een avond gefeest met Tassies. Top! Daar moet ik echt nog een keer naartoe.

Lollies > Het Aussie woord voor snoep.

Goon > Super goedkope en hele slechte wijn. Dit drinkt bijna iedereen omdat goede wijn niet te betalen is. Een flesje waarvoor wij 5 euro betalen kost hier al gauw 18-20 dollar. Ze mixen de Goon vaak met 7up omdat het dan nog enigszins te drinken is.

Hoe is het leven in Nederland?
Nog nieuwtjes?
Is het al winter?

Catch ya later!

Marieke

P.S. Wellicht hebben een aantal van jullie mij gesmst op mijn Nederlandse nummer. Tijdens mijn reis gebruik ik echter een Australische simkaart. Het nummer is: +6149-8641318.

1. Jo:
    8 november 2012
    haha mooi verhaal Rico en ook zo herkenbaar. Ken je ook al het spel slap the Goon? genietse van Noosa / Fraser en whitsundays!! Als je de boot "new Horizon" ziet, dan is dat de boot waar ik op heb gewerkt 8 jaar geleden, maar ik gok dat die niet meer bestaat:) veel liefs xx
  2. Annemieke:
    8 november 2012
    He Riek,

wat weer een leuk verhaal :-)!! ga zo door met reizen/genieten/verhalen schrijven voor ons!
    nee hier geen winter, het is echt herfst op dit moment, (regen + grijze dagen).
    de winter begint als jij weer terug bent ;-)!

Greetz xx
  3. Rika:
    10 november 2012
    We hebben de atlas erbij om te kijken waar je deze mooie belevenissen hebt. We genieten weer van je leuke reisverslag, je hebt ervaring onderhand met reizen, alleen voortaan niet met je flatjes aan een bergwandeling doen........! Geniet nog van de resterende tijd 'down under', groetjes en liefs xxx
  4. Agnes terpstra:
    11 november 2012
    Wat geniet je van je reis nog 2weken dan zit je reis weer voor bij.
    De weer voor spelling van de week geeft goede temperaturen aan. Dus ik ga veel wandelen en genieten van het mooie weer! Ik wens je nog vele leuke dagen toe en geniet er maar van!

Groetjes Mem en Heit
  5. Laura:
    12 november 2012
    waahaaa wat heerlijk weer om dit verhaal te lezen! Ik wil ook wel een avond met tassies en lollies :)
    Veel plezier @ Fraser Island en de Whitsundays.
    xxx
  6. Ary:
    12 november 2012
    Wat een vet verhaal weer, super! Ongelofelijk zeg van die Goon! "Life is to short to drink drink cheap wine" gaat je daar dus echt een rib uit je lijf kosten ;-) En die dorm vol mannen doet mij natuurlijk meteen weer denken aan onze eerste nacht in de Millhouse hostel, BA haha! You go girl! Xxx
  7. Susan:
    16 november 2012
    Riek, wat een ontzettend leuk en fijn geschreven verslag weer, een heerlijke trip ben jij aan het maken en je hebt het ook volop verdiend! Leuk ook de woordjes die je geleerd hebt, vind ik altijd erg grappig! Geniet lieve schat van alle mooie, verrassende en bijzondere ervaringen die je op doet.
    Dikke xx Suus
  8. Klaske:
    17 november 2012
    He Riek,

Nou zo te lezen heb je het enorm naar je zin! Mooi dat je zo lekker aan het genieten bent van al het moois daar, ben ontzettend benieuwd naar alle foto's. De foto's die er al op staan zien er in ieder geval goed uit. Dus vandaag lekker wezen zeilen en ook nog gevlogen las ik op fb, tof hoor!
    Hier gaat alles goed, vandaag is Sinterklaas aangekomen dus daar zijn we geweest met de kids. Nu staan de schoentjes netjes bij de deur en nou maar hopen dat de Sint langs komt ;)
    Geniet van je laatste weekjes Riek want het is al weer bijna voorbij.

Dikke kussen uit Joure
    Sijbrand, Klaske, Mirthe en Suze

ps mocht je nog een paar leuke uggs maat 27 voor Mirthe kunnen scoren dan neem je ze maar mee