Cambodja!

13 januari 2011 - Siem Reap, Cambodja

@ Wouter: sorry je zult er toch weer aan moeten geloven.....een nieuw blogbericht :)
@ Carmen: bedankt voor je berichtje! Leuk! Ik heb je smsje ook ontvangen hoor.
@ Sha: het eten bij Ciao Bella was geweldig! We zijn alleen vergeten het boek te kopen.... moeten we dus een keer van jou lenen....

Op dit moment zitten we in Siem Reap. Hier zijn we vandaag aangekomen. In de tussentijd hebben we alweer veel beleefd...

Op 8 januari vertrokken we van Koh Phi Phi met de boot naar Krabi om daar vervolgens de nachtbus te pakken naar Bangkok. Eenmaal in de bus kreeg ik te maken met een zeer plaatselijke bui, die niet door Piet Paulusma voorspeld was... De airco was stuk en ik was binnen de kortste keren doorweekt. Het enige waar ik aan kon denken was dat het een hele lange nacht zou gaan worden. Gelukkig viel het mee, want na een paar uur wisselden we in Surathani van bus. Heerlijk en ik heb weer wat meer waardering gekregen voor het OV in Nederland! 's Ochtends om 7.00 uur kwamen we aan in Bangkok en verheugden we ons op een lekkere duik in een zwembad. We zochten met onze nieuwe Zwitserse vrienden een leuk hotel op en gingen met een pokerface naar binnen alsof we hotelgasten waren. Het was heerlijk om in de vroege ochtend een paar baantjes te trekken in het zwembad op het dak van het hotel met uitzicht over de stad! :)
Na de lunch was het tijd om naar de luchthaven te gaan. Een dodemans rit in de taxi en een vlucht (met twee uren vertraging) bracht ons uiteindelijk in Phnom Penh, de hoofdstad van Cambodja. Bij aankomst dienden we 20 dollar te betalen voor een visum en een pasfoto in te leveren. Ik had geen pasfoto bij me en vroeg waar ik er eentje kon laten maken. Dit was niet mogelijk, maar ik kon het wel oplossen door 1000 Thaise Bath te betalen..... (omgerekend zo'n 25 euro). Ik gaf aan dat ik dat niet bij me had. Belachelijk bedrag ook trouwens! Nou, dan mocht ik wel 100 Thaise Bath betalen. Dit had ik wel en 2,50 Euro klonk mij ook als een betere deal in de oren!
Zichtelijk vermoeid stapten we even later in de tuktuk naar ons guesthouse. Een hele andere wereld. Even wennen dus. De volgende dag hebben Jolijn en ik het Genocidemuseum bezocht. Dat was enorm indrukwekkend en maakte ons na afloop wel evenjes stil. In de middag zijn we naar het Koninklijk Paleis geweest en hebben we de Zilveren Pagode bekeken. Erg mooi!
De dag erna stapten we alweer in de bus naar de volgende bestemming: Sihanoukville. Ja ja, wij crossen momenteel als een stel Japanners door Cambodja. Thuis genieten we van deze reis door de foto's te bekijken haha. Nee hoor, gelukkig kunnen we er nog wel van genieten. Alhoewel.... In Sihanoukville voelden we behoorlijk afgezet voor de snorkeltour waarbij het water zo troebel was dat de vissen niet te zien waren.... Maar goed, we hebben ons wel vermaakt door duiken en bommetjes vanaf de boot te maken :). Het was heerlijk om de stad kort af te wisselen met het strand.
Vannacht zijn we met de bus in duizend en een hobbel naar Siem Reap gereden.... Geen oog dichtgedaan! Blij dat we weer levend aangekomen waren werden we ontvangen door een groep, achter hekken geplaatste, schreeuwende tuktuk chauffeurs. "Where are you going, where are you going? You need tuktuk miss? Very cheap. I make good price for you!" Niet echt iets waar je 's ochtends om half zeven, zonder slaap, op zit te wachten...  Maar ja, fijn dat ze er zijn. Voor een dollar reed de tuktuk chauffeur ons van guesthouse naar guesthouse. Het kost ons vaak enige moeite om een goedkoop, goedgelegen guesthouse te vinden, want alles zit vol. Toch hebben we uiteindelijk weer iets gevonden en zitten we in het centrum dichtbij de markt.
Na een korte powernap zijn we gaan lunchen en vervolgens naar de markt gegaan om wat inkopen te doen. Einde van de middag zijn we met een tuktuk naar Angkor Wat gegaan voor zonsondergang. Echt super mooi! Morgenochtend gaan we er weer naartoe en dan voor zonsopkomst en een tempeltour. Ik houd het nu dan ook voor gezien want we moeten om 5.00 uur paraat staan.

Hoe is het in Nederland? Nog nieuwtjes?

Tot blogs!

1. Lotte:
    13 januari 2011
    He chick! Het klinkt me allemaal heel bekend in de oren, 3 jaar geleden was dit niet anders in Cambodja. Heb trouwens het idee dat je al maaaaanden weg bent, ben al lang niet meer bezig geweest met het nieuwe uitgaan. Heb tijdens het oude uitgaan weer een dude opgescharrelt en dit is na wat daten natuurlijk weer helemaal misgegaan, aangezien ik hem tegen het lijf ben gelopen tijdens het oude uitgaan. dus mariek, zodra je terug bent, doe me een belletje, dan kan ik je verhalen horen tijdens het nieuwe uitgaan ;-) xx
  2. Wybren:
    13 januari 2011
    Klinkt als een super mooie trip! Skypen graag! :P

Liefs Bro.
  3. Sana:
    14 januari 2011
    Hi Mariek!

Wat leuk om al jouw verhalen te lezen. Goed om te horen dat jullie je lekker vermaken. Het is hier vandaag zo leeg op kantoor en we hebben alleen maar regen gehad. Gelukkig kom jij al bijna terug en dan gaan we weer gezellig naar de Starbucks :D
    Geniet van jullie reis en tot gauw!

Liefs
  4. Carmen:
    23 januari 2011
    Heej Marieke!

Hier komt de handelaarster weer in je naar boven, haha! Prachtig, alsof je een geldboompje op de rug hebt zitten waar je Thaise Bath uit kunt halen, hoppa 2,50 euro astublieft ;-) mooie verhalen, lijkt me schitterende reis.. Het zit er alweer bijna op dus geniet er nog lekker van en tot snel weer meis,

xxx liefs Carmen
  5. Mevrouw Fok:
    26 mei 2011
    arieke, ik ben weer de verbinding kwijt. laatste bericht is aankomst in china. hheb je daarna nog een bericht gestuuurd? ik heb daarnaniets meer ontvangen en ik mis je interessante verhalen. groetjes, heb veel plezier.